Oud Hollands....


Soms krijg je informatie waarvan je denkt; 'daar had ik nou liever geen beeld bij gehad'. Ik heb dat bijvoorbeeld als een wildvreemde vrouw me ineens vertelt dat ze zo'n jeuk heeft omdat het haar op haar voor het eerst helemaal kaalgeschoren foef terug begint te groeien of als een man in een schoenenwinkel me glunderend zegt dat die rode lakpumps gelukkig ook in zijn maatje 46 verkocht worden. Heb jij nou ook zo'n sterk inbeeldingsvermogen en wil je absoluut geen beeld bij het idee dat ik ook een seksleven heb dan moet je vanaf hier maar even wat anders gaan doen. A. en ik houden er sinds we kinderen hebben af en toe een bijzonder nieuw taaltje op na. Niet alles wat je zegt is namelijk geschikt voor het tere kinderoor en omdat wij een taalknobbelige in het gezin hebben, heeft engels praten ook geen zin. De knurft verstaat sinds zijn vijfde namelijk al een aardig woordje over de grens. Wij hebben dus een heel andere taal waar Noah de betekenis niet van kent. Ik neem aan dat je al aanvoelt dat dit vooral seksueel getinte onderwerpen zijn. Dus toen A. laatst hardop zie dat het tijd werd voor een gezellig spelletje 'oud hollands Jan schrapt de wortel', dacht hij dat veilig te kunnen melden zonder dat de kids daar rare ideeën bij kregen of nog erger, een beeld bij seksueel actieve ouders kregen. Onze schok was dan ook groot toen Noah daarop antwoordde; Oh ja, leuk, dat ken ik, dat is toch zoiets als oud hollands puddingbumpen? Die hadden we dus echt nog niet eerder gehoord. Het woord geeft ook nul 'hits' op Google. Hij is goehoed!!

Geen opmerkingen: