Zelfbeeld


In de statistieken van mijn website kan ik zien dat mijn verhaaltjes gelezen worden door 70% vrouwen. Dus richt ik me nu maar even tot deze meerderheid: Ken jij dat gevoel dat jouw zelfbeeld helemaal niet klopt met de realiteit? Veel vrouwen denken dat ze er slechter uitzien dan dat ze in werkelijkheid doen. Met het risico dat je me nu echt te ver vindt gaan en ook nog eens arrogant, moet ik bekennen dat ik dat juist andersom heb. Hoe vaak ik me kapot schrik als ik een foto terug zie of op een onbewaakt moment een reflectie in een etalageruit opvang. Mijn zelfbeeld is vaak jonger, dunner en beter dan de werkelijkheid. De afgelopen week had ik de pech dat ik drie keer 'model' stond voor een fotograaf. Niet als uiteindelijk object maar om het licht te testen, de locatie uit te proberen of zomaar omdat het de fotograaf leuk leek om mij er ook bij te zetten. Als ik het geschoten beeld terug zag, knalden mijn vermoeidheid en tanende jeugd me tegemoet. Dat is niet goed voor je zelfvertrouwen. Want een positief vertekend zelfbeeld doet namelijk wél wonderen voor je uitstraling. Ik 'speel' eigenlijk aantrekkelijk of 'lekker' en anderen geloven dat dan ook. Maar na het zien van al die confronterende realiteit wankelde dat zelfvertrouwen. En daar kan geen sportschool of compliment iets aan veranderen. Dus werd het tijd voor harde maatregelen. Dat begon met op tijd naar bed en eindigde in een paar foto's van mezelf waarop ik er wél uitzie zoals ik wil. Zelfingenomen zelf genomen, zelf overbelicht en heel goed voor mijn zelfbeeld. Wél met het risico dat ik nogal tegenval als je me nu zou zien zitten. Plat haar in een staart, joggingbroek aan, geen make-up maar wel met een tevreden gevoel dat ik er met een beetje hulp af en toe best 'Fabulous' uitzie. Al zeg ik het zelf.

Geen opmerkingen: